Saturday, November 10, 2012

SKYFALL

Note: Spoileralert!

Kan jeg bare få meddele at jeg som har vokst opp med alle de gamle James Bond filmene, fant Skyfall og nostalgien den tok med seg helt fantastisk. Filmen har hentet fram så mye fra de gamle filmene. Jeg syns personlig det er så gøy at det aldri blir oppgitt noe årstall, for Bond-filmene har i tiden stokket litt om på hverandre. Den mannlige M, er for eksempel den nyere varianten, og den kvinnelige M som vi har fulgt er del av den tidligere James Bond.

Endelig har Daniel Craig blitt den ultimate James Bond for meg. Han slår Connery, Moore, Dalton og Brosnan med glans (tatt i betrakning at de var gode i sin tid, da). Skyfall var altså helt fantastisk. En perfekt balanse mellom det som er blitt den moderne Bond-filmen og de gamle klassikerne. Jeg får goosebumps av å tenke på det!

Filmen er ikke bare god historiemessig, men er du litt som meg med øye for foto så vil du få hakeslep. Det fantes ikke et eneste bilde i filmen som ikke var perfekt. Og selvfølgelig måtte det være Roger Deakins som overgikk seg selv. Han står for foto i disse nevneverdige filmene (som alle vil være verdt å se, forresten: The Village, A Serious Man, True Grit, No Country for Old Men, The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford, Shawshank Redemption og The Man who Wasn't There.

Og for ikke å nevne min all-time-favorite badass skuespiller er med. Jeg har glemt å blogge om han, bare fordi jeg ikke får tatt screenshots av No Country for Old Men (fordi det er blu-ray). Javier Bardem. Tidenes sjukeste rolle gjør han i nettopp nevnte film, som psykopaten Anton Chigur. SE DEN! I Skyfall er han blitt tildelt rollen som den tidligere MI6 agenten Silva, og utgjør dermed "the Villain". Åh, jeg er litt gira da eller?

Selv om jeg reiste meg etter filmen for kun en halv times pause før Killing Them Softly stod for tur, hadde jeg vært megaklar til å se Skyfall igjen, momentant.

2 comments :

Lene said...

Får helt gåsehud av den sangen! Jeg så også skyfall for ikke så lenge siden, den var braaaa! Introdelen som var ala den som var i girl with the dragon tattoo var vakker og Silva var fantastisk! Synes også at dette var den filmen der Craig ble bond. Jeg synes de kvittet seg med den såkalte bondbaben ganske fort tho, i forhold til at det virket som om hun kunne vært en spennende karakter å utforske. Jeg fikk også litt assosiasjoner til hjemme alene filmene når de gikk rundt for å sette opp alle fellene på slutten. Home alone for voksne, mer eller mindre ;) Men all in all, en film jeg virkelig kunne tenke meg å se igjen! :D

Catharina said...

Lene: haha, jaa! Home Alone var det vi også satt og viska da montasjen ved skyfall begynte hihi.

Introdelen var sinnsykt bra! Ikke bare like bra som The Girl With the Dragon Tattoo, men også i samsvar med tidligere bond-introer. Digga det.

Helt enig at bondbaben kunne ha vært der litt lenger, men jeg syns filmen er så moden i valgene sine akkurat pga det. Den drøyer ikke ting videre, ting som humor eller som bond-baben. ting som kunne dratt inn eeenda mer penger. Som jeg sa med balanse. Også, det at hun blir drept så spontant er ytterst viktig for å få utviklet Silvas karakter, egentlig.